Blog Layout

Wie moet nu het onderhoud doen; zelf, de installateur of toch een derde?

M.v.L. le Clercq • sep. 11, 2019
Contractueel onderhoud? Maar door wie dan?

Om een keuze te maken wie het beste uw technische contractuele onderhoud kan uitvoeren; uzelf, uw installateur of een derde partij, dienen we wel eerst dit onderhoud te definiëren. Het contractuele onderhoud omvat alle (hoofdzakelijk installatietechnische) onderhoudsactiviteiten met een frequentie van minimaal éénmaal per jaar. We spreken dan van contractueel onderhoud, omdat dit onderhoud over het algemeen contractueel wordt uitbesteed. De onderhoudspartij verricht in het kader van het contract al het onderhoud als inspecties en correcties en hij wordt ook geconfronteerd met ontstane storingen.

Contractueel onderhoud BVO
Het onderhoud na oplevering van een project
Nu hebben we een definitie en kunnen we bepalen wie het onderhoud gaat uitvoeren. Makkelijk is het om direct al het onderhoud in opdracht te geven aan uw installateur. Maar met betrekking tot het onderhoud na oplevering bestaat het onjuiste idee dat onderhoud na oplevering niet noodzakelijk is, omdat je installateur toch garantie geeft. Het is u vast bekend dat bijvoorbeeld garagebedrijven hun garantieverplichtingen alleen nakomen, wanneer het geprogrammeerde onderhoud is uitgevoerd.

Maar let op: op het moment dat uw project wordt opgeleverd, spelen toch verschillende zaken:

  1. Naar alle waarschijnlijkheid is bij oplevering een lijst opgesteld van zichtbare gebreken en tekortkomingen. Uw leveranciers moeten deze binnen een vooraf bepaalde tijd wegwerken.
  2. Uw leveranciers hebben garantieverplichtingen, doorgaans ten aanzien van de technische kwaliteit van geleverde zaken, de functionaliteit ervan (het proces) en het procesresultaat (bijvoorbeeld het klimaat).
  3. De garantieplichtige leverancier zal verlangen dat het geleverde wordt onderhouden vanaf het moment van oplevering. Het onderhoud moet dus op het moment van oplevering uitgevoerd worden. Dit betekent dat u moet weten welke zaken het betreft en dat het 'contractuele' onderhoud als inspecties, correcties en storingen juridisch is gedefinieerd en dat het onderhoudscontract op de markt is gezet.
Deze drie zaken kunt u dus gemakkelijk regelen door uw leverancier na oplevering het onderhoud te gunnen. Alle toekomstige problemen worden dan met dezelfde partij geregeld. Bovendien heeft uw onderhoudsaannemer als voormalige leverancier de benodigde inventarisaties bij de hand. Aan deze voor de hand liggende constructie kleven zoals gezegd echter enkele forse nadelen.

Tegenstrijdige belangen worden zeer groot
Wanneer uw hoofdaannemer na de oplevering gaat functioneren als uw 'nieuwe' onderhoudsaannemer, ontstaan tussen u en uw leverancier direct tegenstrijdige belangen:
  1. Uw onderhoudsaannemer krijgt de gelegenheid de lijst van zichtbare gebreken af te werken in de tijd die hij feitelijk moet besteden aan het onderhoud.
  2. Uw onderhoudsaannemer heeft er geen belang bij om onzichtbare gebreken op te sporen, omdat hij daar als voormalige leverancier vanuit zijn garantieverplichtingen zelf namelijk aansprakelijk voor is.
  3. Wanneer hij niettemin gebreken opspoort, bestaat het gevaar dat de kosten ervan administratief worden verward met buitencontactuele kosten, omdat de onderhoudsaannemer er vanuit zijn contract met u niet verantwoordelijk voor is. Deze laatste kunnen dan bij u in rekening worden gebracht.
  4. Het onderhoudscontract is meestal niet in concurrentie aanbesteed en daardoor mogelijk niet marktconform en dus te duur.
De dreigende rampen in kaart gebracht
Wanneer u ten tijde van de oplevering het contractuele onderhoud niet aan een derde partij uitbesteedt door middel van een risicodragend contract (een contract waarbij de leverancier het risico neemt), zullen de verborgen gebreken gedurende de garantieperiode onvoldoende of geheel niet bekend worden. En dat is zonde van de afgedwongen garantie. Bovendien loopt u het risico, dat er nooit meer iets aan wordt gedaan, of dat alleen de symptomen worden bestreden, zonder dat echt naar de oorzaak wordt gezocht. Dan staat u aan de wieg van een 'sick building'.

Daarnaast moet u het belang van een gedegen inventarisatie niet onderschatten. Uw leverancier weet best wat er geleverd is, maar is hij ook in staat objectief alles namens u te beschrijven? Een oppervlakkige inventarisatie is gewoonweg niet functioneel. Een goede inventarisatie moet zó diep zijn, dat u (en uw onderhoudsaannemer) de risico's kunt inschatten. Een ideale situatie ontstaat, wanneer de inventarisatie wel door de leverancier wordt geleverd bij de oplevering, maar dat u hieraan de juiste eisen stelt. Het beste is dus om deze verplichting al als artikel in het bestek van de renovatie of nieuwbouw op te nemen. Hierin staan uw wensen als de structuur en de diepte van de inventarisatie, alsmede de gegevensdrager en het formaat van de gegevens. Echt leuk wordt het pas wanneer uw leverancier gaat inventariseren in uw huidige FMIS of Amis systeem. Dus op de vraag 'wie gaat het onderhoud doen': Niet uw leverancier, maar een derde. En als u van mening bent dat u het zelf beter kan dan welke derde dan ook, is dat de oplossing.

BVO & Partners tips en trucs

Noodplan
door M.v.L. le Clercq 17 dec., 2019
Voor de veiligheid van uw medewerkers en uw bezoekers is het voor u natuurlijk van belang een goed doordacht noodplan te ontwikkelen dat tevens voldoet aan de laatste wettelijke eisen en richtlijnen.
Alternatief voor de NEN2767
door M.v.L. le Clercq 29 nov., 2019
De NEN2767 is dé norm voor het vaststellen van de staat van onderhoud (conditie) van een gebouw. Conform de norm NEN 2767 is conditiemeting het instrument voor het objectief en uniform meten van de fysieke kwaliteit van bouw- en installatiedelen van gebouwen en/of infrastructuur.
Brandveiligheid van levensbelang
door M.v.L. le Clercq 18 nov., 2019
Omdat de gevolgen van een brand zeer ingrijpend zijn, is een goede brandveiligheid een absolute must. Dit geldt in het bijzonder als u eigenaar bent van een gebouw en dat gebouw een verhoogd risico kent of waarvoor bij een brand de verwachte gevolgen bovenmatig ernstig zijn voor u of uw omgeving.
Nieuwbouw BVO & Partners
door M.v.L. le Clercq 16 okt., 2019
Eindelijk, de oplevering van uw nieuwbouw- of renovatieproject door de aannemer is geweest. Maar al snel zult u er achterkomen dat niet alles zo mooi is als het aan de buitenkant lijkt. Sterker nog: het levert u straks een dubbele kater op: die van het afscheidsdiner en die van het feit dat u gaat beseffen dat u er nu alleen voor staat.
Onderhoudsvisie BVO & Partners
door M.v.L. le Clercq 14 aug., 2019
Achterstallig onderhoud en constante druk op kosten leiden tot slecht functionerende installaties, waardevermindering en meer klachten. Bent u ook voornamelijk brandjes aan het blussen en loopt u continu achter de feiten aan? Om deze impasse te doorbreken en dreigende rampen te voorkomen, moet u toch echt het onderhoud opnieuw organiseren.
Dienstengids
door M.v.L. le Clercq 18 jul., 2019
U legt uw personeel dagelijks in de watten en ondersteunt de corebusiness met de allerbeste facilitaire diensten. U heeft namelijk maar één doel: productiviteit verhogen zonder aan het welzijn van uw mensen te komen. Maar weten uw medewerkers wel wat u allemaal voor hun hebt geregeld?
Besparen op facilities
door M.v.L. le Clercq 11 jun., 2019
U kunt benchmarken wat u wilt, maar de kans is groot dat u steeds de verkeerde kengetallen vergelijkt. Namelijk die van uw buurman, goede vrienden en conculega’s, die het waarschijnlijk helemaal niet beter voor elkaar hebben dan u.
Share by: