Blog Layout

Maak het uzelf makkelijk en maak een dienstengids

M.v.L. le Clercq • jul. 18, 2019
Een dienstengids

U legt uw personeel dagelijks in de watten en ondersteunt de corebusiness met de allerbeste facilitaire diensten. U heeft namelijk maar één doel: productiviteit verhogen zonder aan het welzijn van uw mensen te komen. Maar weten uw medewerkers wel wat u allemaal voor hun hebt geregeld? Waarschijnlijk wel, maar er gaat heus wel eens wat mis. Uw heeft uzelf als taak gesteld de ondersteunende diensten zo optimaal mogelijk te verzorgen. Deze diensten strekken zich uit van het verzorgen van het gebouwbeheer en het schoonmaakonderhoud tot het organiseren van de catering en het wagenpark. 

Contractueel onderhoud BVO
Werk je diensten en maak het voor iedereen toegankelijk
Om eenduidig en overzichtelijk je medewerkers te informeren, doe je er goed aan alle beschikbare facilitaire diensten vast te leggen in een toegankelijk overzicht. Facilitaire organisaties en adviesbureaus gebruiken hier al jaren een z.g. 'dienstengids' voor en dit werkt. Aan alle afspraken met externe leveranciers koppel je dus een ‘Diensten Activiteiten Gids’ (DAG). Hierin beschrijf je de overeengekomen producten en diensten overzichtelijk en onder welke voorwaarden en afspraken dit geschiedt. Je stelt vervolgens één of meer medewerkers aan om vervolgens alle aanvragen en verzoeken kritisch te monitoren.

Standaardisatie is het sleutelwoord
De gids biedt dus een overzicht van het assortiment, zoals u met uw leveranciers hebt afgesproken. Standaardisatie is één van de uitgangspunten en geeft vele voordelen op het gebied van uniform gebruik, ondersteuning, beheer, inkoop, opleidingen en bijvoorbeeld connectivity. Bestelaanvragen van producten en diensten die niet zijn opgenomen in de gids en dus niet tot het standaard assortiment behoren, kunnen worden verzameld. Vervolgens kunt u gemakkelijk deze aanvragen beoordelen. U kunt dus beslissen om de aanvraag af te wijzen, incidenteel goed te keuren of op te nemen in de gids, zodat het product of de dienst vanaf dat moment wel tot de standaard gaat behoren.

Evaluatie is de start van vooruitgang
En de laatste tip die ik u geef, is evaluatie. Iedereen kent het begrip en heeft ervan gehoord, maar in de praktijk gebeurt dit slechts mondjesmaat. Betrek uw personeel bij een evaluatie; deze kan prima schriftelijk plaatsvinden. Luister naar interne adviezen, blijf bewust van de reden waarom de gids gemaakt is en optimaliseer. Je zult merken dat uw medewerkers het zullen waarderen.
Het laatste nieuws

BVO & Partners tips en trucs

Noodplan
door M.v.L. le Clercq 17 dec., 2019
Voor de veiligheid van uw medewerkers en uw bezoekers is het voor u natuurlijk van belang een goed doordacht noodplan te ontwikkelen dat tevens voldoet aan de laatste wettelijke eisen en richtlijnen.
Alternatief voor de NEN2767
door M.v.L. le Clercq 29 nov., 2019
De NEN2767 is dé norm voor het vaststellen van de staat van onderhoud (conditie) van een gebouw. Conform de norm NEN 2767 is conditiemeting het instrument voor het objectief en uniform meten van de fysieke kwaliteit van bouw- en installatiedelen van gebouwen en/of infrastructuur.
Brandveiligheid van levensbelang
door M.v.L. le Clercq 18 nov., 2019
Omdat de gevolgen van een brand zeer ingrijpend zijn, is een goede brandveiligheid een absolute must. Dit geldt in het bijzonder als u eigenaar bent van een gebouw en dat gebouw een verhoogd risico kent of waarvoor bij een brand de verwachte gevolgen bovenmatig ernstig zijn voor u of uw omgeving.
Nieuwbouw BVO & Partners
door M.v.L. le Clercq 16 okt., 2019
Eindelijk, de oplevering van uw nieuwbouw- of renovatieproject door de aannemer is geweest. Maar al snel zult u er achterkomen dat niet alles zo mooi is als het aan de buitenkant lijkt. Sterker nog: het levert u straks een dubbele kater op: die van het afscheidsdiner en die van het feit dat u gaat beseffen dat u er nu alleen voor staat.
Contractueel. onderhoud geregeld
door M.v.L. le Clercq 11 sep., 2019
Om een keuze te maken wie het beste uw technische contractuele onderhoud kan uitvoeren; uzelf, uw installateur of een derde partij, dienen we wel eerst dit onderhoud te definiëren. Het contractuele onderhoud omvat alle (hoofdzakelijk installatietechnische) onderhoudsactiviteiten met een frequentie van minimaal éénmaal per jaar.
Onderhoudsvisie BVO & Partners
door M.v.L. le Clercq 14 aug., 2019
Achterstallig onderhoud en constante druk op kosten leiden tot slecht functionerende installaties, waardevermindering en meer klachten. Bent u ook voornamelijk brandjes aan het blussen en loopt u continu achter de feiten aan? Om deze impasse te doorbreken en dreigende rampen te voorkomen, moet u toch echt het onderhoud opnieuw organiseren.
Besparen op facilities
door M.v.L. le Clercq 11 jun., 2019
U kunt benchmarken wat u wilt, maar de kans is groot dat u steeds de verkeerde kengetallen vergelijkt. Namelijk die van uw buurman, goede vrienden en conculega’s, die het waarschijnlijk helemaal niet beter voor elkaar hebben dan u.
Share by: